КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ
УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
|
||
При
оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень
оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову
загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і
функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність
організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і
природи;
- рівень
умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час
розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та
узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння
практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи,
виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів
здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
|
||
Рівні навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ
ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
|
I. Початковий
|
1
|
Учень
(учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого
зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила техніки
безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт
|
2
|
Учень
(учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади
біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя
фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення
|
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням
підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією
і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні
роботи без належного оформлення
|
|
II. Середній
|
4
|
Учень
(учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює
незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних
понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів; у
відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя
виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням
|
5
|
Учень
(учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на
запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних об'єктів; дає
визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на
матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з
допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє
їх
|
|
6
|
Учень
(учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково
дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому
правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих
біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує
прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією
і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх
без висновків
|
|
III. Достатній
|
7
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу,
застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять;
характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях
неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за
консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні
роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки
з допомогою вчителя
|
8
|
Учень
(учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені
запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти,
явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє
допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись
алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи,
звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки
|
|
9
|
Учень
(учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені
запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає
порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і процесам живої
природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки;
самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією
виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко
сформульовані висновки
|
|
IV. Високий
|
10
|
Учень
(учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні,
змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ,
процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові
зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує
біологічні вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує
лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані
висновки
|
11
|
Учень
(учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах
програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і
розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на
власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і
обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у
нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за
інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх,
робить логічно побудовані висновки
|
|
12
|
Учень
(учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на
ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків; самостійно
характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них;
уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання; користується
джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні
вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми;
ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить
самостійні обґрунтовані висновки
|
|
ОЦІНЮВАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ І ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
|
||
При
оцінюванні лабораторних і практичних робіт враховується:
– обсяг
виконання завдань роботи;
– наявність
помилок, їх кількість;
– оформлення
роботи (порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів,
охайність тощо);
– для
лабораторних робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту
завдань роботи, повнота, логічність, послідовність тощо);
– для
практичних робіт наявність і зміст звіту про роботу;
– рівень
самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання
звіту).
|
||
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
|
ПОЧАТКОВИЙ
|
1
|
Учень
(учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника
(робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об’єкти
|
2
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) називає окремі ознаки
біологічних об'єктів; наводить елементарні приклади біологічних
об'єктів
|
|
3
|
Учень
(учениця) відтворює окремі факти; за допомогою вчителя або з використанням
підручника (робочого зошита) характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів;
відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді (наприклад так
або ні); допускає суттєві біологічні помилки
|
|
СЕРЕДНІЙ
|
4
|
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює незначну частину
навчального матеріалу; дає визначення окремих біологічних понять, неповну
характеристику загальних ознак біологічних об’єктів,
допускаючи несуттєві біологічні помилки
|
5
|
Учень
(учениця) відповідаючи на запитання вчителя відтворює основний зміст
навчального матеріалу; характеризує загальні ознаки
біологічних об’єктів, дає визначення окремих біологічних понять, описує
біологічні
об’єкти за планом, допускаючи несуттєві біологічні помилки; проводить та описує спостереження; за допомогою вчителя виконує прості біологічні дослідження та описує їх результати; за допомогою вчителя розв’язує прості типові біологічні вправи і задачі |
|
6
|
Учень/учениця самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал,
відповідає на окремі запитання; частково пояснює відповідь прикладами, що
наведені у підручнику; у цілому правильно вживає біологічні терміни;
характеризує будову та функції окремих біологічних об’єктів за планом з
незначними неточностями; за зразком розв’язує прості типові біологічні вправи
і задачі
|
|
ДОСТАТНІЙ
|
7
|
Учень/учениця самостійно відтворює основну частину навчального матеріалу,
використовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять,
допускаючи у відповідях неточності; за визначеними ознаками порівнює
біологічні об‘єкти та явища; виконує прості
біологічні дослідження та описує їх результати; з допомогою
вчителя формулює висновки
|
8
|
Учень/учениця самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на
поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні
об’єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними;
пояснює причиннонаслідкові зв’язки; застосовує отримані знання у стандартних
ситуаціях; розв’язує типові біологічні вправи і задачі
користуючись алгоритмом
|
|
9
|
Учень/учениця
вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені
запитання; аналізує інформацію, за допомогою вчителя
встановлює причиннонаслідкові зв’язки; самостійно
розв’язує типові біологічні вправи і задачі; використовує знання у
стандартних ситуаціях; виправляє помилки; уміє працювати зі схемами,
графіками, малюнками, таблицями, атласамивизначниками, натуральними
біологічними об’єктами та їх моделями; виконує прості біологічні
дослідження та пояснює їх результати; виявляє емоційноціннісне ставлення до
живої природи
|
|
ВИСОКИЙ
|
10
|
Учень/учениця логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у
межах програми; розкриває суть біологічних явищ, процесів, пояснює відповіді прикладами; дає порівняльну характеристику біологічним об’єктам і явищам з визначенням подібності й відмінності; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причиннонаслідкові зв’язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; виявляє ставлення й готовність реагувати відповідно до засвоєних ціннісних орієнтацій |
11
|
Учень/учениця виявляє міцні й глибокі знання з біології у межах програми;
самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи, пояснює
прикладами, що ґрунтуються на власних спостереженнях; дає порівняльну
характеристику біологічним явищам з поясненням причин подібностей й
відмінностей; встановлює і обґрунтовує причиннонаслідкові зв’язки; визначає
можливості практичного застосування результатів дослідження; виявляє
переконання і активно проявляє ціннісні орієнтації, здійснюючи
вибір завдань і рішень
|
|
12
|
Учень/учениця
виявляє системні знання з біології, усвідомлено використовує їх у стандартних
та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує біологічні явища і процеси,
виявляє особисту позицію щодо них; використовує знання з інших
предметів для виконання ускладнених завдань; знаходить та використовує
додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; уміє
виокремити проблему і визначити шляхи її розв’язання, приймати рішення,
аргументувати власне ставлення до різних поглядів на об’єкт вивчення, бере
участь у дискусіях, вирішенні проблемних питань
|
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ
Підписатися на:
Дописи (Atom)
дякую . мені знадобилось
ВідповістиВидалити